Wednesday, July 27, 2011

Penubuhan Universiti terbesar Dunia - UIAR atau IIUR


Assalamualaikum…lame benor prof tak update blog nih..huhu…hok mule2 skali kite tgk bwh ni dulu...
INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY RAMADAN
Dean of IIUR
Allah Azza Wajalla

Rector of IIUR
Allah Azza Wajalla

Deputy Dean of Student Development IIUR
Allah Azza Wajalla

Students IIUR
Muslimin and Muslimat

Prerequisites:
Fulfill the prerequisites (syarat sah dan wajib) of fasting
High mental, iman(creed), physical, emotional strength
Has basic knowledge of fasting

Subject Course(s)
SHE1110 - Basic to Nurture Fundamental Knowledge of Fasting and Ruhul Ramadan
SHE1111 - Complete and Comprehensive Fasting
SHE1112 - Tarawikh Prayer
SHE1113 - Tadarrus Quranic Recitation
SHE1114 - Abstaining Lagha and Prohibitions (difficult core course)
SHE1115 - Lailatul Qadr Lvl I : Intro, Practices and Knowledges
SHE1215 - Lailatul Qadr Lvl II : Succeeding in Lailatul Qadr Findings (most difficult course)

Lecturer(s):
Ustaz and Ustazah

Module:
Al-Quran and Hadith



hehehe...........

Memandangkan Ramadan menjelme minggu dpan, kite nk oyak ckit pasal Ramadan nih…Dah bersediakah kome nk msuk blan Ramadan ni?? Tau tak bulan Ramadan ni bln tarbiyyah, bulan universiti utk org muslimin yg berpuasa..(hrap korang tau..hehe)Sejauh mne amn kite dlm mmpersiapkan diri utk menghidapi menghadapi bulan mulia ni?? Tinggi benor ujian nye nih… bkn stakat pose je, mnahan lpr dan dahaga, serta elak drpd prkara yg mmbtalkan pose…tau tak sume tu??

“Apabila tiba bln Ramadan, dibuka pintu2 syurga, dan ditutup pintu neraka serta syaitan2 dibelenggu” – Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim

sumber: berkatrezeki.com

Haa…hadis ni mnunjukkan btape tingginye pahala amalan kbajikan kalo kite kerjekannya pd bln tersebut…Kalo ckp psal pose ek, mesti antara kiter akan terpikir psal beberapa prkara:
  1. 1.     Mknn utk berbuka
  2. 2.    Penat
  3. 3.    Main mercun
  4. 4.    Pelita, lampu lip lap
  5. 5.    Nk raya dah…
  6. 6.    Baju raya
  7. 7.    Balik kampong

8.    Dan sbgainya…

Huhu…biasela…kiter mnusia berbangsa melayu ni kalo ckp je psal pose mesti pk bende2 ni sume dah…hehe…tu tak pe lg…tapi mentality segelintar umat Islam (nk oyak ckit tang Melayu ni) bnyk yg blawanan dgn syariat yg dituntut…

·         Kita puasa ikut adat, bkn ibadah…factor iman n mengharapkan keredaan Allah x jd pndorong utame kpd ibdh pose

·         Kite puase hnye mnhn lapar n dahaga, tp, perbuatan lagha, mungkar??guane kan??masih dilakukan jugak…

·         Klebihan bersahur ni bnyk, tpi, knpe umat Islam kini sering mningglkn sahur ek??sahur kan sunnah??jd ibadat tu…mkn pun jd ibadat kan??ada yg bngun pun dah subuh gajah…tinggal dah Subuh

·         Ibadat sunat hnye dilakukan pd bln pose aje?? X istiqamah laa (prof berpesan kpd diri prof jugak)

·         Baca Quran, tadarus habis 30 juzu’, tpi luar Ramadan mcm mne??ada still maintain sebulan 30 juzuk?? (bagus sgt la tu) sehari semuka?? (ok la...) xbace lngsung?? (na’udzubillah)

Sbnornye..bnyk lg prkara2 yg patut diubah ke arah yg positif dlm klgn umat Islam kini…Kita perlu istiqamah dan buat benda ni berterusan kerana bulan yg dianggap bulan tarbiyyah dan university utk umat Islam ini mmpu mndidik dan mlatih para bakal graduan International Islamic University Ramadan.


Dah2 tu je kowt…aq ni, oyak bnyk, amal kurang pun xde gune gak…hihi…oleh itu, prof mngucapkan Selamat Beribadah dan Berpuasa…Ramadan Karim

Daa..salam….

No comments: